STAPPENPLAN

Hoe zorg je dat jouw online dienst alsnog supersnel een kassucces wordt?

Met realistisch kostenoverzicht die niemand erbij zet!

Oké. Even een uitgangspunt.

Je bent ondernemer en je verkoopt een dienst of product.

Tot welke groep behoor jij?

Je werkt vooral offline. Er sluimert wel een verlangen je dienst ook online aan te bieden. Maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Misschien tijdgebrek, gebrek aan kennis, je hebt nog allerlei onbeantwoorde vragen. En je kijkt misschien wel op tegen de investering.

OF

Je hebt de eerste stappen gezet richting online ondernemen. Wellicht noodgedwongen vanaf half maart .....Misschien heb je zelfs al een online programma. Het grotere plaatje heb je ook wel voor ogen. .... maar helaas. De verkoop van dat online programma valt behoorlijk tegen. Je hebt de code nog niet gekraakt. En dat is wel waar je naar verlangt. Je oriënteert je op slim te nemen stappen.

OF

Je bent super tevreden, werkt op de manier zoals jij dat het liefst ziet. Verdient voldoende. Je hebt ook niet de wens er op korte termijn iets aan te veranderen. Ook goed.

OF

Jij bent juist nu vastbesloten om door te gaan met offline ondernemen. Fysiek met een groep of een cliënt bijvoorbeeld. Je hebt alleen wel het verlangen dat de klanten wat gemakkelijker naar je toekomen. Dat kost nu steeds zoveel moeite. Met als gevolg, te veel gaten in je agenda. Je kunt meer klanten aan, zou je dan voor je marketing toch online iets gaan doen…?!

Behoor je tot ondernemer 1, 2 of 3? Dan is dit artikel specifiek voor jou geschreven.

Dit artikel is het antwoord op de vraag:

Wat heb je nodig om van jouw online aanbod wél een succes te maken?

Vier stappen. Vier onderdelen. Sla je er één over, dan is het alsof je een draagmuur wegtrekt en krijg je nooit een stevig fundament.

Dit is ons advies hé? Maar wel een advies dat is ontstaan nadat we honderden ondernemers hielpen om hun fundament op te bouwen… meestal te repareren wat er al stond.

En neem Jolanda Wicherson, ons eigen teamlid.

Ze was Zakenvrouw van het Jaar, publiceerde haar eigen boek en werd overal gevraagd als spreekster. Maar voor haar eigen programma’s heeft ze jarenlang elke klant individueel ‘naar binnen gepraat’. Want ze had geen systeem. Niks geautomatiseerd. Werkte op een Excell-document en investeerde úren van gratis telefoongesprekken in haar acquisitietraject. Het liep als een trein, absoluut! Maar de vrijheid om een dag in de week ándere dingen te gaan doen? Die is kwam veel later pas..

VIER STAPPEN.

Vier onderdelen.

Sla je er één over, dan is het alsof je een draagmuur wegtrekt en krijg je nooit een stevig fundament.

Stap 1: Je vraagt een businesscoach om te sparren over de inhoud van je aanbod.

Dit voorkomt dat je geld gaat uitgeven aan iets waar niemand enthousiast van wordt, behalve jij en je partner en teamleden. Dit gaat om het grotere plaatje. Wat ga je aanbieden, voor wie, hoeveel. Je kunt het allemaal zelf uitzoeken. Jij kent je eigen klant toch het beste? Maar dan loop je wel het risico dat je Facebookcampagnes weinig effect hebben. Dat je mailtjes slecht gelezen worden. Of dat je teksten niet aanslaan. En waar ligt het dan aan? Daarom is het veiliger om jouw idee eerst te bespreken met een (goede!) businesscoach. Een beetje businesscoach kost een paar duizend euro. En je wilt juist de persoonlijk feedback op jouw plan, het sparren, dus je wilt wel graag 1:1 met zo’n coach om tafel, of in een videocall.

Stap 2: Je huurt een tekstschrijver in, of je doet een cursus copywriting.

Want hoe gebruik je nu precies die woorden, titels en mailtjes waar jouw ideale klant warm voor loopt? Hoe zorg je dat ze die kritische blik laten varen, het vertrouwen in jou krijgen en je aanbod echt op waarde schatten? Dat is een vak apart. Werkelijk de juiste tone of voice pakken betekent het verschil tussen een volle en een lege bankrekening. Voor de juiste teksten (en dan bedoelen we niet een tekstschrijver die normaal gesproken persberichten schrijft, wees daar alert op) moet je zeker rekenen op een bedrag van 1000 euro (uitgaande van het schrijven van een landingspagina, de bedankpagina’s (ook die kunnen je maken of breken) en de salespagina op je website. Helemaal toegespitst op de verkoop van dat ene product

Mocht je op het punt staan de moed nu echt te verliezen… we komen met een alternatief hoor!

Stap 3: Je schakelt 'je mannetje' in (of betaalt je scheel aan een professionele webbouwer die óók nog eens verstand heeft van automatisering.

Je vraagt een webbouwer en checkt of hij ook ervaring heeft met het inrichten van e-mailseries en of hij écht weet hoe een landingspage is opgebouwd.

Want een online dienst wil je ook online kunnen verkopen. Je website moet een shopfunctie krijgen, de betaling via iDEAL gedaan worden en jij moet op de hoogte gebracht worden. Bovendien wil jij misschien nog wel de mogelijkheid bieden om een upsell aan je nieuwe klant te doen (soort kassakoopje), zodat je de advertentiekosten van Facebook alvast terugverdient.

Bovendien wil je automatisch je facturen laten versturen en koppel je die ook weer aan je e-boekhouding. Handig! En kostbaar om te doen. Omdat je alles moet uitdenken en aansturen. Terwijl je zelf nauwelijks snapt hoe het werkt. En als het dan staat, is er altijd wel iets wat beter eerst had gekund.. of toch anders moet.

Hoe goedkoop het uurtarief van ‘jouw mannetje’ ook is, dit gaat in de papieren lopen. Nog even los van de aanschaf van een aantal plug-ins die je nodig hebt. Los van de vormgeving van een e-book. En los van een e-mailsysteem, ActiveCampaign heb je al voor 18 euro per maand… waar praten we over.

Dus. Dan heb je een plan. Teksten. Pagina’s en mails. En je koppelt alles aan elkaar.

Stap 4: Je schakelt met je laatste centen een Facebook-expert in om te gaan adverteren.

Want ooit, ergens, moet je als eerste in beeld komen bij je klant.

Nee, niet organisch. Geen netwerken meer. En ook geen gefrut op social media met allerlei persoonlijke posts.

Wij gaan er even vanuit dat je gewoon geld wilt verdienen, dit kwartaal nog.

Dus ga je adverteren op Facebook.

Niet zomaar. Maar uitgedacht. Met een eerste trigger die jouw geselecteerde doelgroep al splitst in de niet-klikkers en de wel-klikkers. Met de wel-klikkers ga je verder. Meer info. Meer vertrouwen. Gratis waarde. En dan? Bám! De deal. Die voor die mensen echt precies datgene is wat ze nodig hebben en vooral; zelf willen!

Laat zo’n Facebookcampagne dus maken door een expert. Ga niet zelf hap snap zitten prutsen. Dan kost het je veel geld en levert het je niets op.

Huur je een kenner in, dan zal diegene voor jou een pilotcampagne maken, een test opstellen en een rendabele campagne laten lopen. Met maandelijkse feedback aan jou om je op de hoogte te houden van de vorderingen (waar je waarschijnlijk zelf niks van snapt). Gemiddelde investering voor de hulp bedraagt 298 per maand. Excl. het budget van Facebook (reken hierbij op minimaal 200 per maand). Je gaat dus eerst kijken wat wérkt. Je zit er bovenop! En als je de juiste modus te pakken hebt, dan kun je opschalen… Beetje meer geld erin, meer mensen bereiken, meer kliks en meer verkoop.

Maar hier blijf jij hangen!

Op deze manier verkoop je geen high-end-jaarprogramma van enkele duizenden euro’s. Jouw klant is kritisch, net als iedereen.

Dus dat moet je ook helemaal niet willen.

De kunst is juist om een product te verkopen van minder dan 200 euro. Dat is de onderzochte grens op de één of andere manier. Als eerste product in elk geval!

Dus die gratis weggever die iedereen heeft?
Daarmee trek je de aandacht.

Daarna bied je een betaald product.
Iets met de échte oplossing, of een stuk daarvan.
Vraag er 27 euro voor, 97 of 197, wat jij wilt.

En dan gaat het mis. Als jij het grote plaatje niet helder hebt, dan klopt je verdienmodel nu van geen kant. Je gaat duizenden euro’s investeren… en je moet dat terugverdienen met producten van 97 euro, dat kan toch nooit uit?

Kijk maar..

Dit zijn de investeringen die je zou moeten doen in in zeg, het eerste jaar:

Schrik je hiervan?

Zelfs als je een paar handige contacten hebt ga je eerder over de €10.000 heen dan dat je eronder blijft. En dan hebben we het over de marketing van je aanbod, nog niet eens over het digitaal maken van dat aanbod zelf. Veel ondernemers doen dat zelf, maar je zult ook daar nog investeren in tijd, video benodigdheden etc.

Daarom raden wij aan om die businesscoach erin te koppen. Want als het góed is, is dit online traject om leads binnen te halen en je (eerste!) verkopen te generen, slechts een onderdeel van jouw plan. Zo’n boek of korte cursus? Dat zijn de smaakmakers! Hiermee selecteer je jouw publiek. Het is jouw kunstje dat je al 10.000 uren hebt gedaan… maar nu online vermarkt.

Want dat is het mooie. Hiermee speel jij uren vrij. Geen intakes meer, geen verkoopgesprekken met individuele twijfelaars, geen netwerken en doorverwijzingen.

De brede basis gaat online. En jij krijgt je handen vrij om de kopers te vragen: wat kan ik nog méér voor je doen? Niet jouw basiskunstjes, maar jouw maatwerk-oplossing! En dan ga je weer persoonlijk met ze in gesprek of aan het werk. Voor hoge tarieven. Met klanten die al volledig op jou vertrouwen… omdat het niet het eerste is wat ze van je zien.

Dan verkoop je misschien een product van 97 euro. Haal je bij de eerste lancering 1000 euro binnen. Betaal je daar je advertenties van.

Niet ontmoedigd raken. Gewoon doorgaan.

Als je 10 verkopen kon doen met die advertentie, lukt 20 ook. En 30. En 100.

En ondertussen schuiven je klanten door. Ze kopen je kleine aanbod. Je dienst. Ze komen naar je event. Boeken losse sessies bij. En brengen inmiddels ook weer drie nieuwe kopers mee.

Dan kan die €1.000 zomaar het begin zijn van €10.000, of €100.000. En jij hebt je handen vrij om mee te groeien! Omdat in je marketing, en in al die basishandelingen, alles geautomatiseerd is.  

Dit is hoe dat eruit kan zien

Emma ziet een waardevol blog van je langskomen op Facebook, ze leest het blog en klikt weer weg. Een dag of twee later ziet ze van jou een aanbod om een e-book te downloaden over precies dát onderwerp waar ze laatst zo lekker over zat te lezen.

Ze laat haar e-mailadres achter en binnen 30 seconden heeft ze het prachtige e-book in haar inbox. Een dag later krijgt ze automatisch van jou een mail:
"Hi Emma! Wat vond je van het e-book? Als je toe bent aan meer verdieping binnen [jouw onderwerp] vraag dan hier de videoserie aan zodat ik je er nog meer over kan vertellen.

Emma bezoekt de salespage en ziet dat de videoserie €27 kost. Ze ziet op de pagina wat social proof staan "Deze videoserie is te gek! Ik ben zoveel meer te weten gekomen over het praktisch toepassen van [jouw onderwerp]!"

De serie aanvragen is een no-brainer en Emma betaalt direct via iDeal.

Binnen 30 seconden ontvangt ze de eerste video automatisch in haar inbox. In de laatste video nodig je Emma uit voor een strategie sessie. Samen sparren over [jouw onderwerp]. Emma boekt de sessie en tijdens het strategie gesprek is het enige logische vervolg: Jouw jaartraject afnemen.

Waarom dit verhaal je als muziek in de oren moet klinken?

Zie je dat op het moment dat jij persoonlijk contact met Emma hebt, ze al zóveel ‘met’ jou gedaan heeft dat de volgende stap nemen alleen maar logisch is?

Door alle stappen voorafgaand aan dat gesprek te automatiseren kost het jou niet alleen geen tijd, maar filter je ook nog eens de beste klanten eruit. 

Emma heeft het gevoel dat ze je al kent. Ze heeft al een aankoop bij je gedaan en jullie hebben al aan de relatie gebouwd zonder dat dit jou ook maar een seconde tijd heeft gekost

Dit is de droom van elke ondernemer, toch?

Maar goed, dan moet je wel eerst durven investeren. Tijd vrijmaken. Of flink uitbesteden.

Was je dat al van plan? Flink uitbesteden? Check hier dan het stappenplan om helder te kunnen briefen wat je wilt… alle radertjes in werking te zetten.. om nog sneller je verkoopkanaal open te gooien!

Of … schrik je stiekem van dit bedrag? 

En zou je  – los daarvan – eigenlijk ook liever de regie in eigen hand houden?

Dan kan het ook anders. Benieuwd welk bedrag er onderaan de tabel staat als je zelf de touwtjes in handen neemt? Vraag hieronder dan het stappenplan aan:

90 dagen stappenplan

We geven de inhoud van ons hele programma weg én laten je precies zien welke extra kosten je gaat maken.