Ontwerp zonder titel (99)

Wat is het werkelijke verschil tussen een aanbodpagina en een salespage?

Een salespage is dé manier om te zorgen dat je kunt verkopen vanaf je website. Maar wat als je dienstverlener bent en helemaal niets direct te verkopen hebt? Je hebt toch een aanbodpagina? Ja. Precies. En dat is nou exact waar het mis gaat! 

In dit blog lees je wat het werkelijke verschil tussen die aanbodpagina en de salespage.

En we leren je wat de essentiële onderdelen zijn die van jouw salespage, óók voor dienstverleners, een succes te maken.

Mijn aanbod staat er toch?!

“Mijn aanbod staat er toch?”. Die kreet hoor je vaak, als je met ondernemers praat. Voor webshophouders geldt dat inderdaad. Immers, zonder producten is er weinig webshop-achtigs aan. 

Maar als dienstverlener? 

Dan ga je niet direct verkopen. Je wilt eerst contact. Een kennismaking. Offerte. Telefonisch overleg. En dan? Kat in het bakkie! 

Dat kan via je website. 

Je hebt je contactgegevens groot overal staan en ook op alle buttons staat: ‘bel voor meer informatie’, of, nog iets uitnodigender: ‘zullen we eens vrijblijvend koffie drinken?’

Supermooi als het zo werkt. 

Realiteit: vaak werkt het niet zo. 

Kijk nog maar eens naar dat hele proces. Hoeveel tijd kost het jou? En dan nog een reality check: hoeveel mensen nemen die dienst tóch niet af, bij nader inzien? 

Sommige ondernemers hebben het al wat beter voor elkaar. Die hebben écht hun aanbod online gezet.

Ze zijn bijvoorbeeld coach of adviseur. En op die aanbodpagina staat precies hoe dat werkt. Bij welke klachten je hen kunt bellen, en welke instrumenten ze inzetten om de klant van advies of hulp te voorzien. 

Vaak staat hier ook nog wel iets genoemd over dat ze kwaliteit bieden. Of eerlijke prijzen rekenen. 

Tja. 

Die aanbodpagina zegt wel iets over de ondernemer. In die zin is het inderdaad zijn of haar aanbod. 

Maar het líjkt niet op een salespagina.

Niet omdat je niets verkoopt… nee…. veel erger!

Want wat is nodig voor een verkoop?

Zeker in de dienstverlening, waarin je een relatie aangaat met iemand voor korte of lange tijd?

Dan wil de klant verbinding

En die aanbodpagina gaat over de ondernemer. Maar nergens over de klant. Of juist alléén maar over die klant met de hele reutemeteut van klachten waarmee ze terecht kunnen bij de ondernemer. Maar dan is de ondernemer zelf uit beeld. 

Nergens verbinding.
En dus geen verkoop. 

Een salespage is dus ook nodig als je nog niks wilt verkopen, maar wel wilt dat ze bellen.

Als je wilt dat je bezoekers bellen, moet je niet zeggen: ‘bel voor meer informatie’.

De perfecte (sales)pagina? Die bouw je eenvoudig zelf!

Aan de hand van dit document bouw je stap voor stap de ideale (sales)pagina op. 

Die bezoeker heeft werkelijk géén idee hoe lang dat gesprek zou gaan duren. Waar het begint en waar het eindigt? En of jouw aanbod in de verste verte ergens lijkt op datgene wat hij of zij zoekt.

Daar is dat aanbod te vaag voor.

Iemand zoekt een stresscoach. Er wordt gegoogeld. En ze komen op jouw site. 

Is het dan nog nodig om te zeggen: ‘Hi, welkom bij de stresscoach?’. 

Nee hoor. Dat wisten ze al. 

Ze willen wel graag weten: ‘bij wat voor soort stresscoach?’. 

Dus de zin op de homepage mag wel een fijne bevestiging zijn: 

Hi, ik ben Marjan en help al 20 jaar mensen uit de gezondheidszorg van hun stressklachten af”.

Kijk, dat is lekker duidelijk. Hier zit je goed. 

En dan komt het cruciale.

Want stel dat je dan zegt: “ik doe stresscoaching. Dat kan voor allerlei klachten helpen. En je kunt voor korte en lange sessies bij mij terecht, bij mij thuis of via ZOOM, via een beveiligde online omgeving. Je betaalt deze sessies zelf, of ik stuur de factuur naar je werkgever, in overleg. Zullen we bellen?”

De bezoeker is dan niks wijzer geworden...

Althans, hij of zij weet niet méér dan wat hij of zij al wist bij binnenkomst op de homepage. 

  • Hij of zij is niet nieuwsgierig geworden
  • Hij of zij is niet enthousiast gemaakt.
  • Hij of zij heeft geen enkele idee van de kwaliteit van de coach
  • Hij of zij heeft geen flauw benul van wat hij mag verwachten
  • En de prijs en de duur van de behandeling? Eén groot raadsel! 

Dat is wat aanbodpagina’s doen.

Ze zeggen dat het een aanbod is…. maar in werkelijkheid ziet de bezoeker slechts de contouren van een dienst….. verhuld is mistflarden van mooie woorden. 

Dit is niet wat je wilt.

Een salespage doet dat ook anders.

Een salespage is opgebouwd rond één specifieke dienst.

Dat is het allereerste en werkelijk immense verschil met zelfs de betere aanbodpagina. 

 

Geen enkele dienstverlener heeft namelijk maar één dienst. Dat heeft geen enkele dienstverlener. 

Je hebt altijd kort of lang…
Budgetprijs of wat meer luxe…
Kort en krachtig… of juist langdurig en diepwerkend… 



Correctie:  

Het zóu kunnen, dat je wel één dienst hebt. 

Sommige online ondernemers doen dat. Die pakken één specifiek probleem. Daar maken ze één specifieke oplossing voor. Dat verpakken ze in héél gerichte online lessen en instructies. En dat bieden ze aan, met één salespage waar ze nauwelijks nog werk van hebben behalve adverteren. 

Dit kán namelijk met een goede salespage. 

Met een echt goed opgebouwde pagina ga je zoveel bieden dat jouw bezoeker direct weet: hebben of verder kijken. En als er maar genoeg kopen, hoef je verder niks meer te doen behalve die ene pagina promoten. 

Maar goed, de dienstverleners die gedeeltelijk offline werken met klanten, die hebben vaak meerdere vormen van die hoofddienst.

De kunst is dan: splitsen.

Je stopt met zeggen: ‘Ik heb appels en peren, kiest u maar!’

Dat zag er zo uit. Dat lijkt heel smakelijk, maar het is verrekte moeilijk kiezen.

Je gaat zeggen: “Ik heb appels. En ik heb peren. De appels zijn bij uitstek geschikt voor iemand die nét even over de grens is gegaan. Die snel een gezonde hap wil. Maar die hiermee in één keer van zijn lekkere trek af is en weer energie heeft om door te gaan”.

Klik hier voor de meeste actuele aanbieding.

Op diezelfde pagina zet je daarnaast, niet eronder, want dit aanbod is niks meer of minder maar vooral anders: de peer. 

Met uitleg. Dat peren geweldig zijn voor mensen die langdurige stress hebben gehad. Waardoor zowel hun lichaam als hun geest in een spagaat zit. En dat jij kan helpen om dat op te lossen… maar dan kost het iets meer tijd, en wat meer geld, en vooral meer peren.

Klik hier voor de peren. 

Deze twee tekstjes zou je kunnen plaatsen op een homepage. Omdat je daar niet direct álles kunt uitleggen. Maar je laat wel direct zien dat je twee smaken hebt, of drie (mandarijntje) of vier (druiven). 

Je zet er plaatjes bij. Zodat het meteen héél visueel is dat er vier verschillende smaken zijn.

En dan komt de échte salespage! 

 

In die salespage gaat het alleen nog maar om dit ene product.
Alléén die appel! Je doet net of die andere smaken niet meer bestaan. 

Het is een salespage, dus je wilt verkopen.

En wat heb je dan nodig? 

Verbinding!

Die ga je leggen door in te zoomen op de klant.

Wat is diens probleem? Wat zoeken ze? Waar hebben ze zin in? Hoe moeilijk vinden ze het als de fruitschaal leeg is? 

Je laat ze voelen wat ze missen, het mag echt pijn doen. 

Je laat ze zin krijgen in hoe het óók kan, het water loopt ze in de mond. 

 

Dan zeg je: ik heb de oplossing.

Die oplossing is bijzonder. Want daarmee sla je drie vliegen in één klap. 

Hiermee maak je ze nieuwsgierig. 

Niet meteen een lange lap uitleg. Maar drie teasers. Kreten. Unieke voordelen. Je roept wat de groenteboer op de markt zou roepen naar de passanten. Drie kreten:

Super sappig

Gezond en lekker

Boordevol vezels

Dat klinkt goed, ja toch?

Probeer dusdanige voordelen te benoemen dat je hier al anders bent dan je concurrent. De enige appel die even sappig is als een peer, dat mag dus ook :). Wees creatief. 

Maar…. dat gelooft natuurlijk geen hond. Zomaar. 

Dus leg je uit. 

De specifieke voordelen en hoe het komt dat dit wél kan. Dat die appels in speciale boomgaarden groeien. Dat de transporttijd ultrakort is. Dat ze al 15 jaar worden gekweekt op die hoge hoeveelheden vezels. (Ik roep maar wat, je snapt het wel). 

Daarmee bouw je aan je geloofwaardigheid.

In het echt zou je dat ook doen. Iemand vraagt aan jou: ‘Hoe kan dat nou, dat te mooi klinkt om waar te zijn?’. En dan ga jij verklaren. Dat doe je ook op die salespage.

Pas op, niet over de peren en de mandarijntjes beginnen. Alleen de appels! 

Maar die betrouwbaarheid… ja… dat is een dingetje. Want jij bent de ondernemer, logisch dat jij enthousiast bent over je eigen dienst of product. 

Maar er is één ding wat ze wel geloven. Andere mensen. 

Dus zorg je ervoor dat jouw potentiële klant kan lezen wat andere klanten ervan vinden. En nog beter: je zorgt voor testimonials waarin ze zelfs verklaren dat ze zo hun twijfel hadden bij de eerste kennismaking…., precies dat gevoel van jouw bezoeker nu. 

En dat is het bruggetje naar jou.

Althans, niet naar naar jouw persoon, maar naar je oplossing, je product.

Je gaat vertellen wat de resultaten zijn van die appel.

En niet alleen van die appel. Maar wat er dáárna gebeurde. Met die klant die de appel at. Dat de klant er zo blij mee was dat die blijdschap alles beïnvloedde. Dat het gezin ook blij werd. En de baas. Dat de resultaten enorm beter gingen. En dat de klant daardoor nóg blijer werd. En natuurlijk al die tijd wel appels bleef eten. 

 

Je benoemt dus het resultaat van het resultaat.

 

En dan is er nog maar één vraag die bij jouw bezoeker blijft bovenkomen. Als die appel zo goed is, dan zijn er vast meerdere adressen waar je die kunt kopen. 

 

Waarom zouden ze bij jou moeten zijn?

 

Dus leg je dat uit. 

Kort en krachtig. Alsof je een boek hebt geschreven en dit staat op de achterflap van het boek. 

 

Is jouw persoonlijkheid echt belangrijk in je dienstverlening? Dan staat er even verderop uiteraard een pagina ‘over jou’. Maar pas op, jouw bezoeker was nu enthousiast aan het raken over die appels. Jaag ze dus niet weg naar dat prachtige verhaal over jou! Eérst kopen. Op zijn minst een proefzakje mee… Dan komt die vijf kilo-zak later wel. 

 

En dan? Nog specifieker.

 

Na dat stukje over jou is er vertrouwen. Jij hebt jezelf al laten zien als een echte vakman… een kenner. Dat ziet jouw bezoeker nu ook, dus nu durft hij of zij wel te kopen. Hij staat hier eigenlijk al met de portemonnee in de hand.

 

En visualiseer nu dat beeld.

Dit is belangrijk! 

 

Want hier gaan de meeste ondernemers de fout in. Dan gaan ze hier ineens tóch bedenken dat het raar is om een dienst te verkopen zonder dat je met die persoon gesproken hebt. 

Dus die bezoeker staat voor jouw marktkraam. Heeft goed rondgekeken. Heeft zin in die appel. Trekt zijn portemonnee uit de kontzak en dan zeggen zulke ondernemers: “hallo meneer, zullen we anders eerst even een bakje koffie gaan drinken, hier tegenover?”.

 

Dat is wat er gebeurt. 

Omdat veel ondernemers hier geen sales willen faciliteren.

Terwijl… je hebt alles gedaan om dat mogelijk te maken. Bijna alles.

 

Terwijl je hier het verschil kunt maken. Ook voor jezelf.  

 

Als je echt, écht wilt, kun je hier een knop zetten naar je online agenda. Of een formulier waarin ze kunnen aangeven op welk moment jij hen terug mag bellen. Dan heb je toch eerst dat contact.

Maar stel nou…

Stel dat je even vertrouwt op je eigen product en de wijze waarop je die net in beeld hebt gebracht. 

Eigenlijk wéét die persoon dan alles al, toch? Dan hoef je dat niet te herkauwen in een persoonlijk gesprek. Zonde van de tijd. Voor zowel de bezoeker als de ondernemer.

 

Stel dat je hier je aanbod concreet maakt.

Je zegt heel simpel: ik heb 1 kilo voor 2,95, of vier kilo voor een tientje. 

Je pakt die kleine zak met appels en in je andere hand toon je de grote zak.

En dan ga je ‘de deal closen’, zoals dat heet.
Je zegt simpelweg: met welke kan ik U blij maken?  

 

Je geeft de button om af te rekenen.

Alsof het een mobiel pinapparaat is. 

De klant betaalt. 

Jij bedankt voor de deal, door een bedankscherm te laten opspringen op je website. 

En daar zet je ook nog neer: ‘Ik bel binnen 48 uur nog even voor een vervolgafspraak’.

Dat is hoe het werkt, óók met die dienst.

En wat is dan het verschil met je concurrent, als dienstverlener?

 

A: de meeste dienstverleners omschrijven alleen dat aanbod. Dat ze fruit verkopen. Maar niet wat dat fruit met je doet.


B: de meeste dienstverleners durven de deal niet te closen. Ze geven geen prijs en geen kassa. Daardoor moet de klant wachten…en verliest hij zijn enthousiasme. 


C: de meeste dienstverleners laten zichzelf weg. Want dat staat toch verderop op je website? Dat klopt, maar ook dan haal je die bezoeker weg uit de sfeer waar hij zo lekker opgewarmd was. Zonde. 

 

D: de meeste dienstverleners blijven hangen op globaal. Lekkere appels. Tja. Goede kwaliteit. Mmmm. Hoe smáákt lekker? Hoe voelt dat in je mond? Hoe herken je die kwaliteit? Hoe zie je dat zelfs vanaf een plaatje? Vanaf deze pagina? Meer heeft je bezoeker niet nodig! 

En natuurlijk zijn er details. Nóg meer kunstjes uit de sales waarmee je kunt zorgen dat jouw bezoeker méér koopt dan wat hij van plan was. Toch dat duurdere product koopt. Of zich voor lange tijd aan jou bindt… 

Urgentie, schaarste, twijfels wegnemen, garanties geven… al die dingen maken het éxtra aantrekkelijk om bij jou te kopen.

Maar de aller-, allergrootste gamechanger op je website? Dat je gewoon een uitgebreide salespage maakt voor je appels. Voor je peren. Voor je mandarijntjes. En voor die druiven. 

Dat is NU even werk. Flink wat werk, want maak niet de fout om appels en peren over één kam te scheren…. 

Maar het bespaart je daarna héél veel telefoongesprekken en nog veel meer kopjes koffie… dat je nog beter kunt worden in datgene wat jouw klant belangrijk vindt: dat jij de beste kweker van het land wordt, blijft of bent.

Win-win voor iedereen, zo’n salespage!

Wil jij dit ook?

Bouw je eigen salespagina stap voor stap

De perfecte (sales)pagina? Die bouw je eenvoudig zelf!

Aan de hand van dit document bouw je stap voor stap de ideale (sales)pagina op. 

Wil je als eerste een nieuw artikel van KOO lezen? Meld je dan hier aan voor de updates

Deel het waar je kan...