Een bestaande dienst? Of iets heel nieuws?
Wat kies je uit voor je online aanbod
Wat kies je nu uit voor je online aanbod? Ben je daar al dágen, misschien weken over aan het nadenken?
Je hebt meerdere opties, dat merk je wel. Je kunt ervoor kiezen om je dienst te houden zoals die is, en bijvoorbeeld alleen je marketing te automatiseren en online te gaan zetten. Je gratis weggever, of een gratis kennismaking, daar stuur je dan op.
Het voordeel: lekker makkelijk om te beginnen.
Nadeel: je verdient er niks mee.
Je hoofddienst omzetten naar online
Je kunt ook je hoofddienst online wegzetten. Kun je jouw huidige aanbod bijvoorbeeld aantrekkelijker maken voor je klant door een stuk van de voorbereiding, of een gedeelte van de normale afspraken, online te doen? Denk aan online lessen. Vragenlijsten. Opdrachten.
Of live, samen, maar wel online, in Zoom-sessies. Nu half Nederland – eindelijk – de geluidsinstellingen van zijn laptop kan bedienen, is er ineens veel meer animo voor dit soort gesprekken… niet in de laatste plaats omdat je direct daarna weer lekker in je eigen tuin kan gaan zitten.
Voordeel: je maakt het jezelf en je klant makkelijker, terwijl de waarde gelijk blijft.
Nadeel: Je gaat je klanten minder live zien terwijl dat juist zo’n energie gaf?
De gouden middenweg
Je hoofddienst blijft hetzelfde, maar je gaat een online versie van datzelfde product maken? Of een voorbereidend traject wat online kan… en als jouw klant dat heeft afgerond kunnen ze altijd nog doorstromen naar je hoofdaanbod?
Voordeel: in dit geval ‘kannibaliseer’ je niet op je huidige offline aanbod
Nadeel: Je hebt méér werk, want je gaat iets totaal nieuw opzetten. Mooie kans trouwens!
Online verdienmodellen
Er zijn oneindig veel manieren te bedenken om online te verdienen. En sommige manieren had je misschien nog niet eens aan gedacht.
- Videobellen (ZOOMen): Je bestaande kennis delen in een 1-op-1 (of meer-op-meer) videogesprek. Denk bijvoorbeeld aan een online coaching sessie, strategiegesprek of iets technisch laten zien op jouw scherm terwijl je deelnemer(s) meekijken. Ze betalen voor enkele deelname, of terugkerende afspraak.
- Online cursus: Je kennis vereeuwigen in een online leeromgeving (zoals bijvoorbeeld LearnDash). Dit kan met behulp van tekst, video, audio, toetsen etc. Toegang tot de cursus verkoop je voor een vast bedrag (lifetime deal) of een maandelijks bedrag (abonnement).
- Hulplijn: Heb jij véél kennis over een bepaald onderwerp? Dan kun je een betaalde hulplijn opzetten. Denk bijvoorbeeld aan een besloten Facebookgroep waar deelnemers betalen voor deelname of een hulplijn via WhatsApp. Dit klinkt vrij heftig, maar je kunt gewoon 'openingstijden' instellen en problemen behandelen op de momenten dat het jou uitkomt. Wil iemand toch 24/7 bij je terecht kunnen? Dan maak je de prijs daar ook naar.
- Affiliate marketing: Heb jij de afgelopen jaren fanatiek geblogd over jouw vakgebied? Dan kun je met affiliate marketing een leuk zakcentje verdienen. Prijs bijvoorbeeld software programma's aan die relevant zijn voor jouw klanten of ontvang een commissie als jouw blog de bron is van een Bol.com aankoop. Voor iedere niche is er een affiliate campagne te vinden.
- Exclusieve content: Als je nog niet toe bent aan een online leeromgeving, kun je ook exclusieve content op andere manieren betaald aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse mail met je beste kennis of een 'verborgen' video die alleen bekeken kan worden als de kijker de link heeft.
Als mijn klanten zelf met Facebook advertenties aan de slag willen, dan boeken ze weleens een uur van mijn tijd. Via ZOOM kunnen we op afstand, samen naar hetzelfde scherm kijken terwijl we de technische stappen doorlopen. We bouwen bijvoorbeeld samen de eerste campagne op, en boeken een week later nog een sessie om de resultaten samen te bekijken en verbeteren. Het fijne is dat ze vooraf betalen via iDeal. Ik ben dus veel minder tijd kwijt aan het schrijven van facturen, mijn systeem doet dat allemaal automatisch en verwerkt het ook nog eens in mijn boekhouding!
- Laura
Kickstart online ondernemen
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwerpen van je eigen online dienst(en)? Start dan met het aanvragen van onze weggever ‘Zo bouw je de perfecte salespage’.