Ronald-Jagt-header_v3_credits-Marjan-van-Houwelingen

Ronald’s ‘Hero’ Story

Mijn verhaal begint op 1 oktober 2018. Ik had weer een zomer keihard doorgewerkt om opdrachten op te leveren en was er helemaal klaar mee: ik ging een groepsprogramma maken waarin ondernemers, onder mijn begeleiding, zélf hun funnel gingen bouwen.
Weg uurtje-factuurtje…hallo schaalbaar verdienmodel!

Maar eerst nog even een stukje verder terug, want het verhaal begint natuurlijk eerder.
Ik ben een introvert persoon. Behalve als ik met een andere introvert ben, dan is min + min = plus. Natuurkundige wetmatigheid. Geldt niet voor iedereen natuurlijk, er moet ook nog een energetische klik zijn.
Ik heb mezelf heel lang een vreemde gevoeld. Op feestjes en partijen sta ik niet in het middelpunt, maar liever aan de ‘zijlijn’ de boel te observeren. En als ik dan een goed gesprek heb, is het meestal met een vrouw. ‘Dom lullen’ met de mannen verveelt mij al gauw.
Ik luister tegenwoordig veel podcasts over persoonlijke ontwikkeling, en kom er achter dat er meer zijn zoals ik. Die zijn op een bepaalde manier wel iets succesvoller, maar als je goed naar de kern luistert ook weer niet. Iedereen die dit kan lezen is al succesvol.
Om te komen tot het punt (en daar kom je niet, want dan is er weer een nieuw punt) waarop ik voor mezelf ‘succes’ heb bereikt blijf ik leren op het gebied van mindset en persoonlijke ontwikkeling. Zoals Tibor het mooi omschrijft: geld op de bank, rust in je kop, vuur in je hart en kracht in je lijf.
Naast introvert, ben ik op een bepaalde manier ook hooggevoelig (HSP). Ik voel heel snel het verschil aan tussen wat je zegt en wat je bedoelt. En ik (voor)zie jouw toekomst.
Dat is een ‘bold claim’, en moet je ook met een korreltje zout nemen…maar het klopt wel 😉

Ok, genoeg achtergrondinformatie. Het gevolg is dat ik op een moment voor mezelf begonnen ben. Eerst met het bouwen van websites. Vertel me jouw verhaal en geef me de inhoud, en ik maak er iets moois van wat helemaal bij je past. Dit is nog steeds de kern van wat ik doe, het is míjn ‘Zone of Excellence’. Lekker in mijn grot van niets iets maken.
De eerste grote verandering kwam toen ik erachter kwam dat mijn klanten heel veel complimenten op hun website kregen, maar dat het hun geen extra klanten opleverde. Misschien een paar, omdat het vertrouwen uitstraalde.
Ik begon me te beseffen dat de website onderdeel van het spel was: marketing.
En ‘onderdeel van’ zegt het al…er is meer (voor nodig).
Toen ben ik me gaan verdiepen in Online Marketing & Funnels.
Mijn grote voorbeeld daarin is Mitchel van Duuren. Rond 2012 had hij een webshop in eiwitpoeder, en hij deelde hoe hij daar succes mee behaalde. Later werd het ‘Foodie’ en ging hij digitale producten zoals e-books met recepten en online trainingen over ‘Paleo Lifestyle’ verkopen. Toen ging het echt hard. Het zaadje van ‘schaalbaar online ondernemen’ was geplant.
In 2015 lanceerde hij een online programma ‘Start from scratch’, waarin hij je meenam hoe hij, met de huidige kennis en mogelijkheden, een nieuw – online – bedrijf zou starten.
Zijn aanpak is even simpel als briljant. Ze hadden net een kindje gekregen en dat was een huilbaby. Ze waren op dat moment in Amerika en hebben een ‘sleepcoach’ ingehuurd. Dat werkte verrassend goed. Een idee/product was geboren.

Aanpak:

  1. Landingspagina met uitleg(video) en inschrijfformulier
  2. E-mail serie (funnel) met een aantal e-mails met verdieping over het onderwerp
  3. Salespagina met aanbod naar een low-end product (< €100)
  4. Een Facebook campagne richting de landingspagina

Resultaat:
Binnen 30 dagen een winstgevend schaalbaar businessmodel.

Dit is mijn ‘Hero’s Story’ en zoals altijd moet de hero ook een aantal obstakels overwinnen.
Dit was ook het moment van ‘mijn eerste poging tot’ samenwerking.
Ik kreeg contact met een andere deelnemer aan zijn programma en er ontstond het idee om samen ‘iets te beginnen’. De voortgang verliep enthousiast maar ook stroperig.
Toen werd bij mijn vrouw borstkanker geconstateerd. Weg ambities. Nog maar 1 prioriteit.
Dit was september 2015.
Ruim anderhalf jaar ben ik in de overlevingsmodus geweest. Ik ging ‘terug’ naar wat ik ‘met mijn ogen dicht’ kon; gewoon weer websites maken.
Dat kwam op plek 27. De eerste 26 waren voor thuis.

Op plek 28 kwam een nieuwe poging tot samenwerken.
Ik kwam op een weet-niet-meer-hoe manier op de website van Tekstmetpit.nl terecht.
Ik begon te lezen en naarmate ik meer las werd ik er steeds verder ingezogen…wát een flow zat daar in!
Het klopte gewoon. Van de ene naar de andere pagina en weer terug. Wil je dit niet?…dan heb ik ook nog dat! Aan het eind móest ik wel contact opnemen.
2 weken later zat ik met Meta in de lobby van het FEC in Leeuwarden.
Een paar dagen later kreeg ik deze mail:

Jammer joh! 👋
En hoe anders is het nu 😍

Ok, dat werd ‘m dus ook niet. Terug m’n hok in en verder overleven. Mijn vrouw was inmiddels succesvol geopereerd en kon werken aan de 2de fase van haar herstel.
Ik bouwde nog steeds websites (het ging door de omstandigheden allemaal wel veel moeizamer) en ik leerde me suf over ‘Online Marketing & Funnels’.
Eind 2016 maakte ik de balans op en begon ik na te denken over hoe het ‘anders’ moest in 2017 (en verder).
Op een training over ‘zichtbaarheid’ kwam een Marketingkalender voorbij, van ene Jolanda.
Ik Google-de even en zag dat ze een Zeepkist Avond organiseerde, zie mijn mail en haar reactie er op:

2 weken later zaten we in het restaurant van Motel Joure, bespreken wat zij voor mij kon betekenen. Ik zou bijna zeggen; de rest is geschiedenis 🚀
Ik ging in een coachingstraject, want er moest wat gebeuren. Zij introduceerde me bij een potentiële klant en ik ben all-out gegaan. Ik had 1,5 jaar nagedacht hoe het ideale project voor een klant eruit zou zien en heb dat neergelegd. Nog nooit had ik het ‘zo groots’ aangepakt. En dus ook nog nooit zo’n prijs neergelegd. Maar het was wel heel fair, er moet gewoon een hoop gebeuren.
Een beetje tot onzer beide verbazing werd het een deal. Het was inmiddels al begin mei.
En als bij toeval (bestaat dat?) kreeg ik diezelfde week ook akkoord op een vergelijkbare opdracht voor een andere klant (daar was ik al een paar maanden mee in gesprek, maar die moesten intern iets oplossen).
Toen had ik een nieuwe uitdaging: hoe vul ik dat (in mijn eentje) in?!

Voor de teksten heb ik toen weer bij Meta aangeklopt. Hallo Meta…komt het er toch weer van! 😉
Voor de video’s had ik inmiddels Jeroen. Student aan de ‘filmacademie’ en had stage bij mij gelopen. Topper als het gaat om video’s. Fast forward…inmiddels draaien wij samen de AutoCue FilmDag; De winst van de Autocue is dat je verhaal staat. Je gaat niks vergeten en je hoeft ook niet 37 eeuh’s weg te knippen omdat je moest nadenken óf je niet iets vergeten was.
Uiteindelijk kwam er een prachtige website, een mooi ‘front-end product’ (laag geprijsd eerste aanbod – in dit geval een betaalde afspraak die ze normaal voor niks deden…dat is pas winst!) en een mooie opvolg-funnel die een ‘lastige’ doelgroep kon overtuigen van het nut van hun product.

Mijn Funnel-communicatie sloeg aan. Meerdere opdrachten volgden. De ene nog leuker dan de andere. Jolanda was inmiddels coach-af (nooit echt natuurlijk) en had de opdracht om haar marketing aan te pakken bij mij neergelegd. Dat wat je aan de voorkant nu van haar ziet is bijna allemaal door mijn handen geweest 🤓
Ik had het (weer) zó druk dat het me ook weer een beetje tegen begon te staan; dit is niet wat ik voor ogen had met ‘online marketing’. Het is wel wat ik het beste kan en ergens ook het liefste doe, maar het is zó uurtje-factuurtje 😥

Toen kwam dus het moment waar dit verhaal mee begint: ik ga een groepsprogramma maken waarin ik via online programma’s uitleg hoe je de inhoud uit moet voeren, en via 4 live dagen sparren we (met elkaar) over jouw route en finen-we-het-tune.

FunnelFlow was geboren.
De eerste (pilot)groep was vlot geregeld en we konden snel starten.
Maar al snel ging het mis. Inhoudelijk klopte het, en ik kreeg mega-complimenten op mijn eerste module. Ik had er ook een prachtige community aan gehangen waar we met 6(!) man/vrouw in zaten 😂
“Als alles zo wordt als de kwaliteit van module 1…?!”…was 1 van de opmerkingen die ik terugkreeg.
Waar het mis ging was de ‘speed of implementation’. Jolanda had mij geleerd: start before you’re ready. Nou…dat werkt dus niet voor mij.
Ligt aan mezelf hoor…ik ben te precies. Ik heb moeite om ‘must-have’ van ‘nice-to-have’ te onderscheiden. Dus mijn programma moest ‘het beste programma ooit’ worden.
Duhh…dat lukt dus niet in zo’n korte tijd/op deze manier.
Inmiddels droogde de bankrekening ook wat op. De pilotgroep was voor een ‘aantrekkelijk’ bedrag ingestapt, maar daar kon ik niet lang van leven.
Dus ik ben een 2de groep gaan ritselen. Voor iets meer, maar nog steeds weinig. In ieder geval om van te leven. Bij de 2de groep heb ik de fout gemaakt dat ik iedereen die het wilde ook toeliet. Ook al waren ze er niet aan toe. Dat ging dus fout.
Wijze les: niet iedereen is je ideale klant!

Het FunnelFlow programma is een eenzame dood gestorven (maar komt later als een phoenix terug…). Terug naar uurtje-factuurtje.

Inmiddels was ik erachter dat een Funnel veel effectiever en krachtiger is als je er ook veel leads in krijgt. Ik had de Facebook-cursus bij Mark Bongers gedaan en dacht ook FB Advertentie-specialist te worden. Sukkel 👈. Dat word je niet zomaar even. En je krijgt het nog weer drukker.
Daar heb ik dus iemand voor nodig. Iemand die dit kunstje beheerst en die het liefst bij je past zodat je met een gerust hart je klanten doorstuurt en langdurig kan samenwerken.

Ik had inmiddels contact met Laura, van The Social Project (voormalig FacebookLes.nl).
Op 1 van haar pagina’s staat: “Een facebook campagne is veel effectiever als het het opvolgt met een Funnel!”. Ha, daar ga ik op aan. Tijdje later zitten we op een terras in Amersfoort:

Fast forward naar donderdag 12 maart 2020: een persconferentie waarin de eerste corona-maatregelen worden aangekondigd.
Paniek!! Iedereen ‘moest ineens online’.
Mijn kanalen stroomden vol; “jij doet toch iets met online? Kan je mij helpen?!”
Dinsdag zit ik bij Jolanda.
R: “Wat mij nou is gebeurd de laatste paar dagen?!”
J: “Vertel!”
R: “Nou, iedereen wil ineens online. Communiceren en/of hun – offline – dienst aanbieden/vermarkten. Ik kan nooit – in mijn eentje – al deze mensen op korte termijn helpen! Kunnen we niet even snel vergaderen met de ‘harde kern’?”

Een half jaar daarvoor hebben we namelijk al een ‘Hei-sessie’ gehad met 9 ondernemers om te kijken of er een basis zou zijn voor samenwerking.
De conclusie was toen dat die er wel was, maar niet met iedereen tegelijk.
17 maart werd de start van KOO; Kickstart Online Ondernemen. Met Jolanda, Meta, Laura en myself.

Inmiddels zijn we gevorderd. In de tijd, maar ook in onze samenwerking, onze successen met klanten en ons aanbod.
Maar het moraal van het verhaal is: ‘Geen enkele ondernemer met ambitie doet het alleen!’

Hoe ben jij gekomen tot wie&waar je nu bent? Doe jij het (nog) wel steeds alleen? Denk je dat je er ‘samen’ meer uit kan halen? Laat het in de reacties hieronder achter…ik ben heel benieuwd.

Kus van mij 😘

Wil je als eerste een nieuw artikel van KOO lezen? Meld je dan hier aan voor de updates

Deel het waar je kan...

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

4 reacties op “Ronald’s ‘Hero’ Story”

  1. Wow, mooi verhaal Ronald! Open, eerlijk en eigen. Daar houd ik van, hier nog zo’n ‘gevoeligje’ :).

    Je vraagt of ik het ook nog steeds alleen doe. Tot nu toe wel eigenlijk. Maar…
    … omdat ik als startend coach door Corona heel moeilijk aan klanten kan komen
    … en omdat ik graag veel mensen die nu in de stress zitten zou willen helpen
    … besloot ik om mijn uurtarief maar even aan de kant te zetten en wat meer out of the box te denken.

    Zo bood ik mijn coaching aan aan iemand van wie ik weet dat ze het graag zou willen maar voor wie mijn uurtarief wel een struikelblok is. Zij is yogadocente. Nu houd ik wel van yoga en haar doelgroep komt aardig overeen met de mijne, dus ik dacht: we kunnen wel uitwisselen. Zij coaching, ik yoga en haar leerlingen benaderen met mijn aanbod.

    Dat aanbod nam ze dankbaar aan. En…
    Ze kwam met een aanvullend idee: Zullen we samen een workshop of cursus opzetten? De combinatie van yoga en mindfulness is heel gewild op het moment.

    Morgen hebben we ons eerste overleg. Ik kijk ernaar uit om met iemand samen ideeën uit te werken!
    Ik ben benieuwd!

    Warme groet, Margriet.

    1. Hi Margriet,
      dankjewel voor het compliment!
      Out-of-the-box denken is, zeker in deze periode, bijna een must.
      De combinatie van yoga en mindfulness is idd heel hot…en voor veel mensen ook echt gewenst. Ze vliegen bijna tegen de muren omhoog.
      Op deze manier de samenwerking zoeken is ook leuk, maar let wel op de win-win.
      Ik zou het idee van die workshop of cursus z.s.m. uitwerken en pitchen, liefst met een weggever (in de vorm van een ‘gratis les’ bv. Met de respons daarop kan je bepalen of het idee levensvatbaar is.
      Veel succes en ik ben benieuwd naar het vervolg 🙂

  2. Dag Ronald, boeiend verhaal, veel herkenning, inspirerend en mijzelf “voor de kop slaan”. Zoals geschreven veel herkenning en weer twijfels of ik toch niet ……. etc etc. Volg al langere tijd Jolanda cs. en heb zo onderhand spijt dat ik niet al eens ingestapt ben. Complimenten

    1. Hallo Wim,
      dank voor je reactie en complimenten!
      En ja, herkenning en twijfels…hebben we dat allemaal niet? Ik zou bijna zeggen; als je geen twijfels hebt…groei je niet.
      Spijt van niet-instappen hoeft niet…je kan per 1 april alsnog instappen!
      We nemen je dan 3 maanden mee ‘op reis’, begeleiden je bij de stappen die je wilt zetten (of raden ze af en stellen een alternatief voor) en geven antwoord op dingen waar je over twijfelt.
      Dat geeft rust en resultaat. Probeer het gewoon!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *